7 KROKOV AKO SA NAUČIŤ VYTVÁRAŤ WEBOVÉ STRÁNKY

15.03.2014 20:31

 

1. Premyslite si, čo chcete.

Čo by ste chceli mať na svojej webovej stránke, ako sa bude volať a čo by mala robiť? Má len informovať? Budú tam fotky? Videá? Budete potrebovať objednávkové formuláre? Chcete prístup pod heslom? Chcete mať internetový obchod?

 

2. Urobte si prieskum, ale zostaňte sami sebou.

Každý sa dnes snaží odlíšiť, je to naozaj konkurenčná výhoda. Aj keď, prečo chápať svet ako konkurenciu a nie ako spoluprácu, kde každý má nájsť to svoje nenahraditeľné miesto v spoločnosti, kde bude najviac užitočný? Netrápte sa pri výrobe stránok konkurenciou, neporovnávajte sa, nestresujte sa, nefixujte sa na ňu pri prílišnej snahe byť lepší než iní. Pretože vás to môže prinútiť robiť web, ktorý vôbec nie je vašim sebavyjadrením, ktorý nie je autentický s vami, ktorý vlastne vôbec nechcete.

Omnoho viac sa zamýšľajte nad tým čo chcete VY?, čo sa VÁM páči?, čo VY chcete?, čo VÁS zaujíma?, aké sú VAŠE silné stránky?, aké sa VÁM páčia farby?, ako sa to VÁM páči mať napísané? Vy a váš názor je najdôležitejší, naozaj. Vykašlite sa na rady odborníkov. Vy potrebujete mať svoju webovú stránku radi, tešiť sa z nej, musí to byť vaše dielo, vaše sebavyjadrenie, na ktoré ste pyšný. Buďte slobodní a vyjadrite vo webe sami seba. Podľa mňa celé tajomstvo ako byť zaručene iný, výnimočný je - BYŤ SÁM SEBOU, LEBO TO JE NAŠA VÝNIMOČNOSŤ. :-) Ľahké, že? To, na čo sa zamerajte ste VY. Zamýšľajte sa nad sebou, nad tým, čo vás baví, čo vám ide veľmi dobre, čo vás teší, nadchýňa, na čo máte talent, za ktorý vás ostatní obdivujú. A tiež sledujte, čo z toho, čo viete, čo vás baví, je užitočné pre iných, lebo ak ste užitoční, ľudia vám za vašu službu, či produkt radi zaplatia.

Takže nájdite svoju výnimočnosť, buďte takí akí ste a zaručene sa odlíšite. Je predsa všeobecne známe, že každý z nás je unikátny a neopakovateľný. A to aký ste prejavte na svojom webe. Ak si budete robiť stránky sám, tak vám do toho nikto nebude kafrať a tým pádom to bude presne také ako ste VY. Budete AUTENTICKÝ. A to, čo budete vyžarovať, budete aj priťahovať. To aký ste sa určite bude niekomu páčiť a vy potrebujete práve tých, ktorí vám rozumejú, ktorým sa páčite.

 

3. Urobte si prieskum systémov na tvorbu webových stránok.

Poraďte sa vo svojom okolí, spýtajte sa vašich známych, spýtajte sa tých, ktorí už stránky majú. A pýtajte sa aj na počítačové zručnosti daných poradcov, či sú totožné s vašimi. Programátor vám poradí iný systém než laik. 

Systémov na tvorbu webových stránok je veľmi veľa. V podstate každý programátor už dnes dokáže naprogramovať nejaký redakčný systém. Preto je ponúk veľa a vy musíte nájsť tú, ktorá vyhovuje práve vám, VAŠIM SCHOPNOSTIAM. Je vám zbytočný sebelepší najdokonalejší systém, ak je pre vás zložitý a nebudete mať čas a schopnosti ho naštudovať tak, aby ste ho používali ako pravú ruku. Nedajte sa nachytať na produkty, ktoré sú tak zložité, že neustále budete potrebovať platiť poradenstvo a bez poradenstva sa nikam nepohnete. A naozaj sa nepohnete a cenníky sú neúprosné. Ušetrite si zbytočné sklamanie. Zvážte svoje schopnosti a možnosti systému na tvorbu stránok a čas na zaškolenie. Niekedy aj zložité systémy sa dajú zvládnuť, ak existujú dobré školenia.

 

4. Rozhodnite sa, či budete stránku vytvárať vy osobne alebo túto činnosť delegujete a budete mať svojho programátora alebo firmu.

Ak budete delegovať, budete financovať vytvorenie stránky a potom aj dlhodobú správu (vytváranie menu a naplňanie obsahu) alebo stránku vytvoríte vy s obsahom, textami atď., ale spravovať ju dáte niekomu inému.

Ak vám totiž stránku niekto urobí, skôr či neskôr vás prinúti stránku si spravovať, ukladať do nej obsah. Toto nie je práca, ktorá by programátora bavila, je pre neho málo tvorivá, zvlášť ak sa ho obsah netýka - no a pre vás zbytočne drahá služba. Preto sa už pri výbere programátora či firmy zaujímajte o to, v ktorom systéme sa stránka bude robiť a či to eventuálne, v krízovej situácii budete zvládať aj vy.

Všeobecne známe redakčné systémy ovláda mnoho ľudí. Ak si dáte naprogramovať špeciálnu stránku, budete naplno závislí na jednom človeku, ktorý stránku vymyslel. Rozhodnite sa, nakoľko chcete byť závislí a hlavne na kom? Na tejto "závislosti" nie je nič zlé, je to súčasť spolupráce a vzájomnej výmeny úžitkov, služieb, tovarov a hodnôt. Je však na vás akú mieru v danom období práve vy potrebujete a koľko ste ochotní za to zaplatiť. Čím viac ste závislí, tým viac platíte. Čím menej ste závislí, tým viac platíte vlastným pracovným časom. 

 

5. Dajte dokopy texty, obrázky, videá, koncepciu, náčrt, predstavu o stránke.

Či už budete robiť stránku vy alebo iná firma, či programátor obsah webu, ak má byť autentický, budete musieť dať dokopy vy, resp. vaša firma. Nikto to za vás neurobí a ak áno, s veľkou pravdepodobnosťou nebudete spokojní a prerobíte to. Takže hor sa do práce, otvorte si word a píšte. Názov článku, text, ďalší názov, text, fotka, videjko, odkaz na iné stránky.

 

6. Vytvorte si webovú stránku.

Vytvoriť stránku znamená 

1. dať jej meno - www.vasemeno.sk   (názov domény),

2. vybrať vzhľad - farebnú šablónu, farbu pozadia, tlačidiel, typ písma, farbu písma, veľkosť nadpisov v každom článku, farba a umiestnenie menu (hore, vpravo alebo vľavo), počet stĺpčekov na stránke, spôsob zobrazovania fotiek vo fotogalérii.

Väčšina stránok sa robí tak, že vám programátor nájde alebo kúpi šablónu a do nej vám doplní unikátnu fotografiu. Je možné vytvoriť aj unikátny dizajn stránky, ktorý najprv niekto vytvorí - normálne nakreslí rukou a potom v grafickom programe napr. Photoshope a potom sa to vloží na stránku, resp. sa z toho urobí vaša vlastná šablóna. Vlastnú šablónu viete do stránky vložiť aj dodatočne, aj keď už obsah máte daný.

3. vytvoriť menu stránky, prípadne podmenu

4. vložiť statický obsah - texty pod každé menu, obrázky, videá, formuláre, ankety, diskusné fóra, facebookové tlačidlá..., všetko čo chcete. Najprv vkladáte statický obsah, teda to, čo bude tvoriť kostru stránky a tak často sa to nebude meniť - kontakt, ponuka služieb, cenníky, niečo o vás...

5. vložiť priestor na dynamický obsah - teda to, čo budete pravidelne pridávať na stránku - napríklad články, tipy a triky, fotky z podujatí, videá z akcií, aktuálne cenové ponuky... Aby stránka žila a bola zaujímavá pre ľudí, musí sa na nej stále niečo diať - a tak sa chtiac nechtiac budete musieť zahrať na noviny, televíziu a rozhlas. Všimnite si ako to robia oni a niečo podobné, čo súvisí s vašou témou urobte aj vy. 

 

7. Robte dobrý marketing - marketingová stratégia, aktivity na internete, internetový marketing.

Čo s webom ďalej? Tešíte sa, že konečne máte web a už s tým chcete mať pokoj? No, sklamem vás, vytvoriť prvý web je síce strašne ťažká práca - človek alebo podnikateľ sa pri ňom zapotí, lebo si pri nej musí ujasniť kto je, čo vlastne chce, čo ponúka a prečo to ponúka, ale vytvorením webu práca len začína!:-) 

To čo vás čaká sa dnes moderne nazýva internetový marketing. Ako sa robí? Tak to je rovnako veľká veda alebo skôr umenie ako tvorba stránky. Potrebujete sa zamyslieť nad tým ako komunikovať s okolitým svetom cez web, internet, ale aj offline - naživo aktivitami, aby ľudia vedeli, čo robíte, ako to robíte, čo sú vaše služby, ako si ich môžu kúpiť a za koľko. Čo im vaša služba či produkt prináša.

Aby ste vedeli čo skôr, potrebujete alebo pomôže vám ak si urobíte marketingový plán, postup krok po kroku, marketingovú mapu činností, ktorými odovzdáte informácie o sebe svetu a premeníte ich na svojich fanúšikov alebo zákazníkov.

 

 

A to je všetko :-) Tak poďme na to  - urobte si svoj web! 

 

Ak ste práve ten typ človeka, ktorý má rád slobodu, chce byť nezávislý, samostatný a sebestačný pri tvorbe webových stránok, pozývam vás do nášho web-marketingového klubu a na naše najbližšie kurzy Základy tvorby webstránok v Nitre 25.3., Žiline 27.3., Banskej Bystrici 20.3., Bratislave 28.4. a Piešťanoch 7.5. Viac informácií nájdete tu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyhľadávanie